Художній репортаж в структурі «белетристики на науковому тлі» Докії Гуменної: від витоків до втілення

ХУДОЖНІЙ РЕПОРТАЖ В СТРУКТУРІ «БЕЛЕТРИСТИКИ НА НАУКОВОМУ ТЛІ» ДОКІЇ ГУМЕННОЇ: ВІД ВИТОКІВ ДО ВТІЛЕННЯ

ARTISTIC REPORT IN THE STRUCTURE OF «FICTION ON A SCIENTIFIC BACKGROUND» BY DOKIA GUMENNA: FROM ORIGIN TO IMPLEMENTATION

Сторінки 17-25, Випуск 26, 2022 рік

DOI: https://doi.org/10.31891/2415-7929-2022-26-3

Автори:

КОЗИНСЬКИЙ Л. В.
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
БОБКО А. М.
Бандурівський ліцей Гайворонської міської ради Кіровоградської області

КOZYNSKYI L.
Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University
BOBKO A.
Bandurіvsky Lyceum Hayvoron city council of Kirovohrad region

Анотація мовою оригіналу

У статті досліджено специфіку репортажної інтеграції Докією Гуменною наукового матеріалу, зібраного археологами в різні часи на землях України, в художню структуру її «белетристики на науковому тлі». Звернено увагу на читацькі вподобання письменниці, перші літературні спроби, роботу репортером, етнографом, участь в археологічних експедиціях, велику підготовчу роботу в бібліотеках, які лежать в основі її науково-фантастичних творів на історичну тематику. Проаналізовано авторські визначення жанрової приналежності творів та аналіз їх наукової рецепції. Зроблено висновки, що витоки есеїстичної репортажної складової творів на історичне минуле криються у періоді становлення творчості у школі та інституті, а недовга робота репортером допомогла їй творчо використати здобуті навички написання творів малих форм у подальшому, набравши вагомості. Завдяки субʼєктивній інтерпретації відомих явищ минулого, непослідовності викладу, довільності потоку мовлення, відкритій «нелінійності» авторка досягає мети – викликати резонанс серед науковців, які почали перевіряти художні твори на наукову достовірність, зацікавлюючи тим самим широке коло читачів. Запропоновано розглядати її есе, казки, повісті, романи, друковані в другій половині ХХ ст., як своєрідні художні репортажі із «виробничих майданчиків» археологів, кабінетів істориків, історичних музеїв. Доведено, що наукові праці з археології та історії України письменниця, у відповідності до творчого задуму, змогла творчо інтегрувати у текст, моделюючи життя людей минулих часів, не оминаючи, при потребі, висвітлення подій 30-х років в Україні. Нами вперше актуалізовано питання репортажності прози Докії Гуменної та запропоновано вивчати її творчість під таким кутом зору на уроках літератури, особливо при вивченні теми «репортаж».

Ключові слова: жанр, мемуари, поліморфічний твір, художній репортаж, рефлексія, наукова белетристика, наукова фантастика, історія України, комунікативна стратегія, урок української літератури.

Розширена анотація англійською мовою

The article examines the specifics of Dokia Humenna’s reporting integration of scientific material collected by archaeologists at different times in the lands of Ukraine into the artistic structure of her «fiction on a scientific background». Attention is drawn to the writer’s reading preferences, first literary attempts, work as a reporter, ethnographer, participation in archaeological expeditions, extensive preparatory work in libraries, which are the basis of her science fiction works on historical topics. The author’s definitions of genre belonging to the works and the analysis of their scientific reception are analyzed. It was concluded that the essayistic reporting component of the works on the historical past is significant due to the subjectivity of the interpretation of known phenomena of the past, the inconsistency of the presentation, the arbitrariness of the flow of speech, the open «non-linearity», and it was concluded that the author achieved her goal – to cause a resonance among scientists who began to check artistic works on scientific credibility, thereby attracting the interest of a wide range of readers. It is proposed to consider her essays, fairy tales, novels, novels, printed in the second half of the 20th century, as a kind of artistic reports from the «production sites» of archaeologists, historians’ offices, and historical museums. It is proven that the writer was able to integrate scientific works on archeology and history of Ukraine, in accordance with her creative plan, into the text to cover the events of the 1930s in Ukraine. For the first time, we brought up the question of the reportage of Dokia Gumenna’s prose and proposed to study her work from such a point of view, especially when studying the topic of «reportage».

Keywords: genre, memoirs, polymorphic work, artistic reportage, reflection, science fiction, science fiction, history of Ukraine, communicative strategy, Ukrainian literature lesson.