Типологічна спорідненість поезій Г. Сковороди та драми Кальдерона де ла Барки «Життя – це сон»

ТИПОЛОГІЧНА СПОРІДНЕНІСТЬ ПОЕЗІЙ Г. СКОВОРОДИ ТА ДРАМИ КАЛЬДЕРОНА ДЕ ЛА БАРКИ «ЖИТТЯ – ЦЕ СОН»

TYPOLOGICAL CONTROVERSY BETWEEN H. SKOVORODA’S POETRIES AND CALDERON DE LA BARCA’S DRAMA “LIFE IS A DREAM”

Сторінки 36-40, Випуск 25, 2022 рік

DOI: https://doi.org/10.31891/2415-7929-2022-25-7

Автори:

ПАПУШИНА В.
Хмельницький національний університет

PAPUSHYNA V.
Khmelnytskyi National University

Анотація мовою оригіналу

У статті простежено типологічну спорідненість поезій Г. Сковороди та драми Кальдерона де ла Барки «Життя – це сон» у контексті барокової літератури. Очевидна близькість пошуків і відкриттів обох митців у їх світоглядних, людинотворчих та естетичних концепціях, співзвучних із бароковою добою. На перший план письменники висували необхідність визначення людиною, духовний світ якої є ареною двобою добра і зла, свого місця у Всесвіті і на Землі. Підкреслено, що основним відкриттям філософії українського митця Г. Сковороди є проблема щастя людини та шляхи його досягнення. У творах мандрівного філософа людина виступає мірою всього існуючого, бо перш, ніж пізнати великий і символічний світи, вона повинна пізнати саму себе. Найважливішим для людини Сковорода вважав щастя. Щастя повинно бути побудоване на непохитній основі, яку складає невидимість, воно не залежить ні від землі, ні від небес. У кожної людини є своя природа, тому можна обрати собі заняття у «сродності» з цією природою. Доля Кальдерона, творця естетики бароко, складає вузол суперечностей його епохи. Письменник поєднує філософські роздуми над сутністю людського життя, над пошуками істини, свого місця в суспільстві, розуміння людиною самої себе з палкою пропагандою релігійного фанатизму й самозречення. Незважаючи на те, що шлях героїв Кальдерона до усвідомлення сенсу буття тяжкий і тернистий, сповнений втрат, розчарувань і сумнівів, письменник вірить у те, що людина здатна перемогти себе і вистояти перед лицем невблаганної долі. Естетичний ідеал людини, вибудований у його творах, вів читачів та глядачів до пробудження душі, до плідної діяльності на шляху реалізації своїх прихованих можливостей, до розкриття таємниць буття, до пошуку істини. Світ символів і алегорій як яскраве відображення естетики бароко зближує Г. Сковороду і Кальдерона де ла Барку в думці, що призначення людини як соціальної істоти – прокинутись до життя, зробити світ навколо себе кращим, прямувати до вищого абсолюту.

Ключові слова: доба бароко, естетика бароко, природа людини, пробудження душі, пошук істини, призначення людини.

Розширена анотація англійською мовою

The article traces the typological controversy of H. Skovoroda’s poetries and Calderon de la Barca’s drama “Life is a Dream” in the context of Baroque literature. The closeness of the artists’ searches and discoveries in their worldview, humanitarian and aesthetic concepts, related with the Baroque era, is evident in the works of Calderon de la Barca and H. Skovoroda. In the foreground, the writers put forward the need for man, whose spiritual world is the arena of the duel between good and evil, to determine the place in the Universe and on Earth. It is emphasized that the main discovery of the philosophy of the Ukrainian artist H. Skovoroda is the problem of man, his happiness and ways to achieve it. In the works of the wandering philosopher, man acts as the measure of all that exists, because before knowing the huge and symbolic world, he must know himself. Skovoroda considered happiness to be the most important thing for a person. Happiness must be built on an unshakable foundation, which is invisibility, it does not depend on either earth or heaven. Each person has his own nature, so you can choose an occupation in “controversy” with this nature. The fate of Calderon, as the creator of baroque aesthetics, is a knot of contradictions of his era. The writer combines philosophical reflections on the meaning of human life, on the search for truth, the place in society, a person’s understanding of himself with ardent propaganda of religious fanaticism and self-denial. Despite the fact that the path of Calderon’s heroes to the realization of the meaning of being is difficult and thorny, full of losses, disappointments and doubts, the writer believes that a person is capable of defeating himself and standing in the face of inexorable fate. The aesthetic ideal of a person, built in his works, led readers and viewers to the awakening of the soul, to productive work on the way to the realization of their hidden possibilities, to the disclosure of the secrets of existence, to the search for truth. The world of symbols and allegories as a vivid reflection of baroque aesthetics brings G. Skovoroda and Calderon de la Barca closer together in the idea that the purpose of man as a social being is to wake up to life, make the world around him better, and move towards the highest absolute.

Key words: Baroque era, Baroque aesthetics, human nature, soul awakening, search for truth, human destiny.