Долористичний аспект у вчанні Іоанна Павла ІІ

ASPEKT DOLORYSTYCZNY W NAUCZANIU JANA PAWŁA II

ДОЛОРИСТИЧНИЙ АСПЕКТ У ВЧАННІ ІОАННА ПАВЛА ІІ

Сторінки 32-35, Випуск 24, 2022 рік

DOI: https://doi.org/10.31891/2415-7929-2022-24-7

Автори:

SKOWYRA W., SIERKOWA U.
Chmielnicki Uniwersytet Narodowy

СКОВИРА В., СЕРКОВА Я.
Хмельницький національний університет

Анотація польською мовою

W artykule omówiono problematykę cierpienia ludzkiego w kontekście nauczania papieża Jana Pawła II. Niniejszy termin można rozpatrywać z różnych perspektyw, gdyż jest to pojęcie spójne dla wielu kultur i tradycji świata. Pojęcie cierpienia w nauczaniu papieskim ma swoje źródło w zróżnicowaniu filozoficznym, czego dał wyraz w książce „Pamięć i tożsamość”, ukazując zło, cierpienie, jako przejaw braku dobra, które szczególnie uwidoczniło się w XX wieku, gdy swiat przeżywał dwie wojny światowe. Poszczególne encykliki, listy pasterskie i przemówienia dają wyczerpującą odpowiedź na zagadnienie chrześcijańskiego rozumienia cierpienia, szlaki jego przyjęcia i realizacji dla większego dobra społecznego i indywidualnego.

Wyrazy kluczowe: cierpienie, papież, Jan Paweł II, Karol Wojtyła.

Розширена анотація українською мовою

У статті розглядається питання людського страждання в контексті вчення Папи Івана Павла ІІ. Цю тему можна розглядати з різних точок зору, оскільки це концепція, узгоджена для багатьох культур і традицій світу. На неоднозначність цього питання вказують також слова, співсутні одному слову, що починаються від латинського слова «dolor». Концепція страждання в папському вченні має своє джерело у філософському різноманітті, яке було виражене в книзі «Пам’ять та ідентичність», показуючи зло, страждання як прояв браку добра, що особливо яскраво проявилося у ХХ ст., коли світ переживав дві світові війни. У цьому контексті Папа постає автентичним свідком тих подій. Його вчення про хворобу та фізичні страждання також просякнуте достовірністю, адже він теж багато років страждав від багатьох недуг і болю. Вичерпну відповідь на питання християнського розуміння страждання, шляхів його сприйняття та реалізації для більшого соціального та індивідуального добра дають окремі енцикліки, пастирські листи та промови, з яких найбільш обширною в цій сфері є енцикліка Salvifici doloris 1984 р. про християнські страждання. Крім того, Йоан Павло ІІ присвячує значну частину своєї праці стражданням в енцикліці Evangelium vitae. Тому, розглядаючи папське вчення про страждання, можна зробити висновок, що, з одного боку, страждання видається величезним тягарем для людини, але з точки зору віри воно може привести до християнської зрілості. Упродовж його досліджень на перший план виходить застереження для правителів щодо заподіяння нових страждань шляхом ініціювання нових збройних конфліктів. Папа мав на увазі передусім ті країни, які відновили свою незалежність після 1991 року, щоб від багатих країн із багатовіковим досвідом становлення власної державності отримати необхідну допомогу та гарантію постійного миру. Доказом побоювань Папи став черговий збройний конфлікт, який розпочався 24 лютого 2022 року нападом Росії на незалежну Українську державу з метою її денаціоналізації та демілітаризації.

Ключові слова: страждання, папа, Іван Павло ІІ, Кароль Войтила.