Дизайн кабінету іноземної мови як фактор формування учнівської автономії

ДИЗАЙН КАБІНЕТУ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ЯК ФАКТОР ФОРМУВАННЯ УЧНІВСЬКОЇ АВТОНОМІЇ

FOREIGN LANGUAGE CLASSROOM DESIGN AS A FACTOR OF LANGUAGE LEARNER AUTONOMY DEVELOPMENT

Сторінки 50-54, Випуск 24, 2022 рік

DOI: https://doi.org/10.31891/2415-7929-2022-24-10

Автори:

ФЕДОРОВА О., СЕВЕРІНА Т., ЗАКРЕНИЦЬКА Л.
Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія

FEDOROVA O., ZAKRENYTSKA L., SEVERINA Т.
Khmelnitsky Humanitarian-Pedagogical Academy

Анотація мовою оригіналу

Стаття присвячена особливостям дизайну кабінету іноземної мови, який висвітлюється як фактор формування учнівської автономії. Особлива увага приділена ідеї зонування навчального простору кабінету іноземної мови та використання таких навчальних засобів як: Стіна Слів, Мовне Портфоліо, Особисті Брелки, Мотузка з метою розвитку умінь автономного навчання. Простота, мобільність та економічність запропонованих засобів навчання є їх головними перевагами для вчителів та учнів. Дизайн навчальних зон, матеріалів та засобів в кольорах веселки подано авторами як спосіб інтеграції їх усіх для репрезентації ідеї учнівської рівності, єдності та співпраці.

Автори пропонують кілька підходів до коротко-термінового та довго-термінового планування автономної роботи студентів в шкільному кабінеті іноземної мови. Запропоновані ідеї для зонування та дизайну навчального простору кабінету іноземних мов розглядаються також як чинники формування навичок 21  століття: критичного мислення, креативності, комунікації та колаборації.

Ключові слова: дизайн кабінету іноземних мов, навчальна зона, учнівська автономія, засоби навчання.

Розширена анотація англійською мовою

Foreign language learner autonomy is a key capacity of a successful person in the 21st century due to the growing need for life-long education in the conditions of Euro integration and globalization. Modern educational institutions try to incorporate various means and forms of learning to develop learner autonomy.

The article aims at the investigation of the peculiarities of Foreign Languages classroom design as a factor of foreign language learner autonomy development. Special emphasis is placed on the idea of Foreign Languages classroom zoning. The authors outline necessary equipment and strategies of its use in the process of autonomous students’ work in the Word Corner, Language Portfolio, Library and Face the Challenge Zones. The use of such educational facilities as Wordwall, Word Maps, Personal Tokens, Washing Line as means to decorate the classroom and promote foreign language learner’s autonomy is described too. The article suggests several approaches to short-term and long-term planning of student autonomous work in the Foreign Languages school classroom in the “Face the Challenge” zone.

The simplicity, mobility and cost-effectiveness of the suggested facilities (furniture, seating, decorations) are their main advantages for both teachers and students. Rainbow design of work zones, materials and facilities in Foreign Languages classroom is presented as a way to integrate them all to represent the idea of student equality, unity and collaboration. The choice of rainbow design of the Foreign Languages classroom is approved by its aesthetic attractiveness, positive informal associations and universal awareness by teachers, students and parents. Suggested ideas of Foreign Languages classroom zoning and design of its educational environment are investigated as means to develop 21century 4C skills of critical thinking, creativity, communication and collaboration.

Keywords: Classroom design, work zone, language learner autonomy, facility, foreign language.