Особливості ідейно-стильового різнобарв’я поетичної творчості Михайла Цимбалюка крізь призму авторського редагування  

ОСОБЛИВОСТІ ІДЕЙНО-СТИЛЬОВОГО РІЗНОБАРВ’Я ПОЕТИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ МИХАЙЛА ЦИМБАЛЮКА КРІЗЬ ПРИЗМУ АВТОРСЬКОГО РЕДАГУВАННЯ

CHARACTERISTICS OF THE IDEOLOGICAL AND STYLE VARIETY OF MYKHAILO TSYMBALYUK’S POETIC CREATIVITY THROUGH THE PRISM OF THE AUTHOR’S EDITING

Сторінки 57-60, Випуск 25, 2022 рік

DOI: https://doi.org/10.31891/2415-7929-2022-25-11

Автори:

ЯНЧИШИН А.
https://orcid.org/0000-0002-6821-2152
Хмельницький національний університет

YANCHYSHYN A.
Khmelnytskyi National University

Анотація мовою оригіналу

Стаття присвячена вивченню та опису теоретико-методологічних засад поняття «саморедагування» та його інтерпретації у поетичній творчості сучасного українського письменника-хмельничанина Михайла Цимбалюка. Зокрема його другої виправленої та доповненої збірки поезій «Ближні обрії» (2019; 2021). Основою дослідження є нові, переосмислені як поезії, так і цілі розділи. Здійснено диференціацію та аналіз збірок відповідно до жанрової специфіки та тематико-мотиваційних особливостей, де прослідковується рефлексія особистого світосприйняття відповідно до різних чинників. Серед яких проявляється як громадська діяльність, що спрямована на врахування запитів конкретного читача і суспільства в цілому, так і культурна, яка представлена усвідомленням ролі власного, доведеного в процесі саморедагування твору до якісного рівня, як складника інтелектуального й духовного простору нації.

Ключові слова: авторське редагування, збірка «Ближні обрії», Михайло Цимбалюк, мотив поезії, поезія, саморедагування, тематика.

Розширена анотація англійською мовою

The article is devoted to the study and description of the theoretical and methodological foundations of the concept of ‘self-editing’ and its interpretation in the poetic work of the modern Ukrainian writer from Khmelʹnytsʹkyy Mykhaila Tsymbalyuka and his second corrected and supplemented collection of poems ‘Near Horizons’ (2019; 2021), in particular. The bases of the research are new, reinterpreted poems as well as whole chapters. Collections have been differentiated and analyzed according to genre specifics and thematic and motivational features, where the reflection of personal worldview is followed according to various factors. Among them, both public activity is manifested, which is aimed at taking into account the requests of a specific reader and society as a whole, and cultural activity, which is represented by the awareness of the role of one’s own work, brought to a qualitative level in the process of self-editing, as a component of the intellectual and spiritual space of the nation.

The second edition of the author’s collection is distinguished by its composition, in particular, the number of poems varies. The total number of which is 62, in contrast to the previous one, i.e. 55. There are a significant number of new poems, as well as the absence of certain works. We also record new chapters that describe the early work of the poet. It is these processes that testify to the phenomenon of creative rethinking, which is the result of the influence of certain biographical, social, philosophical, political, and economic factors.

The study of the self-editing of the lyrical works of Mykhailo Petrovych Tsymbalyuk proves that the public activity of the author was always aimed at taking into account the requests of a specific reader and society as a whole. The writer always pays attention to the most relevant topics of human existence, through the prism of his own observation, autobiographical processes. In addition, it is worth noting the cultural aspect, which is primarily represented by the awareness of the role of one’s own work, brought to a qualitative level in the process of self-editing, as a component of the intellectual and spiritual space of the nation. Each individual poem in the collection is certainly an individual idea, which is reflected both in the theme of the reprint and in the linguistic and stylistic world of the poet-writer.

Keywords: author’s editing, collection ‘Near Horizons’, Mykhailo Tsymbalyuk, motif of poetry, poetry, self-editing, subject.