ХУДОЖНІЙ КОНЦЕПТ «КНИГА» В РІЗДВЯНИХ ОПОВІДАННЯХ ДЛЯ ДІТЕЙ
THE ARTISTIC CONCEPT OF “BOOK” IN THE CHRISTMAS STORIES FOR CHILDREN
Сторінки 73-75, Випуск 27, 2023 рік
DOI: https://doi.org/10.31891/2415-7929-2023-27-15
Автори:
МІНІЧ Л. С., МИХАЛЬЧУК Т. В.
Національний університет «Острозька академія»
MINICH L., MYKHALCHUK T.
National University of Ostroh Academy
Анотація мовою оригіналу
У статті зроблено спробу дати характеристику концепту «книга» в дитячих оповіданнях на різдвяну тематику, які увійшли до збірок «Коли сніг пахне мандаринками» від Видавництва Старого Лева та «Хто творить Різдво» від видавництва «Чорні вівці».
У ході дослідження обраних текстів було з’ясовано, що концепт «книга» актуалізується в межах художніх творів для дітей у світлі асоціативності зі святом Різдва. Це позитивно впливає на формування мовної картини світу юних читачів, розуміння важливості родинних цінностей і традицій. Книга постає важливим атрибутом взаємодії між членами родини, радості спільного читання, дарування. Подальше вивчення концепту «книга» в українській літературі для дітей та юнацтва відкриє нові обрії трактування феномену книги загалом.
Ключові слова: концепт, художній концепт, література для дітей, книга, оповідання.
Розширена анотація англійською мовою
The article explores how the concept of a book is described in the Christmas stories for children, which were included in the collection called When the show smells like tangerines”, published by The Old Lion Publishing House, and “Who creates the Christmas” published by The Black Sheep Publishing House.
Ukrainian scientists’ interest in exploring concepts’ problems has been growing significantly in recent years. Despite this, the concept of “book” has not yet been widely studied, which makes this scientific investigation relevant. After all, interest in the phenomenon of books and reading in the modern world is increasing among researchers from various scientific fields – teachers, sociologists, philosophers, literary critics. In the coordinates of modern Ukrainian literature for children and youth, authors are also increasingly updating the question of the presence of books in a modern child’s life. Therefore, the work aims to analyze the use of the “book” concept in Christmas stories for children.
In the course of the research, taking into account the outlined thematic guidelines, it was found that the concept of “book” is actualized within the framework of stories for children in the light of associability with the holiday of Christmas, the Christmas tradition. This positively affects the formation of the linguistic picture of the world of young readers, understanding the importance of family values and traditions. The book becomes essential to the interaction between family members, the joy of joint reading, and gift-giving. Further study of the concept of “book” in Ukrainian literature for children and youth will open new horizons for interpreting the book phenomenon in general.
Key words: concept, artistic concept, literature for children, book, story.