EXPRESSIVE MEANS IN ENGLISH-LANGUAGE ONLINE MEDIA (BASED ON ARTICLES ABOUT THE WAR IN UKRAINE)
ЗАСОБИ ЕКСПРЕСИВНОСТІ В АНГЛОМОВНИХ ОНЛАЙН МЕДІА (НА ОСНОВІ ДОПИСІВ ПРО ВІЙНУ В УКРАЇНІ)
Сторінки 61-64, Випуск 25, 2022 рік
DOI: https://doi.org/10.31891/2415-7929-2022-25-12
Автори:
NAZARENKO O.
Sumy State University
https://orcid.org/0000-0002-4134-1894
YARMAK D.
Sumy State University
НАЗАРЕНКО О., ЯРМАК Д.
Сумський державний університет
Анотація англійською мовою
The problem of expressiveness has been quite relevant for some time now. Scholars have been studying the expressiveness in various aspects since the 50s of the 20th century. However, there has been great interest in the research of this notion in mass media discourse. This is due to the fact that the media cover the largest audience in the Internet. It is difficult to imagine the scale of the information’s impact on the recipients, especially when it comes to the emotional aspect of a person. This is where the significance of expressiveness in the texts of mass media arises.
The research is devoted to the study of expressive means in English-language online media based on articles about the war in Ukraine.
This article considers the phenomena of expressiveness and expression and analyses the studies of mass media discourse and its peculiarities. It also demonstrates how authors use stylistic devices in mass media and the analysis of the pragmatic function of expressive means used in the text is provided, their impact on the reader, his thoughts, views, etc.
Key words: expressiveness, expression, mass media discourse, discourse, media space.
Розширена анотація українською мовою
У статті розглядаються експресивні засоби в англомовних онлайн медіа на основі дописів про війну в Україні. Пропонується погляд на такі явища як «експресивність» і «експресія». Розглядаються мас-медіа дискурс та саме поняття дискурсу. Також демонструється, як автори використовують стилістичні прийоми в засобах масової інформації, проводиться аналіз прагматичної функції виразних засобів, використаних у тексті, їх вплив на читача, його думок, поглядів тощо.
Ключові слова: експресивність, експресія, мас-медійний дискурс, дискурс, медіапростір.